Wednesday, 9 September 2015

kerana aku kembar mu


Assalamualaikum...


Alhamdulillah..
hari ni 19 March adalah hari yang agak bermakna kepada saya dan pasangan kembar saya. Sedar tidak sedar, kami sudah pun menganjak umur 20 tahun.. owh.. terlalu cepat rasanya.. pelbagai dugaan yang kami lalui bersama.. ok la, saya sedikit sebanyak ingin menceritakan tentang kami sebagai pasangan kembar yang tidak jauh bezanya antara satu sama lain..


::.MEDAN PERTEMUAN KITA YANG PERTAMA.::


ingat lagi tak ketika berada di alam ini yang indah saat kita bersama.. kita pernah dalam satu alam yang sama.. hanya kita berdua sahaja tahu apa yang berlaku saat itu, kita  pernah berjanji dengan Allah akan sama-sama harungi dunia ini..
agak-agak ingat lagi tak??

sampaikan kehadiran salah seorang dari kita di situ dirahsiakan.. bukan apa, untuk menghadirkan  rasa kesyukuran kepada Pencipta kita. Terasa gembiranya tinggal bersama kan? kau dan aku makan benda yang sama, hisap jari sama-sama,kadang-kadang kita main tendang sama-sama... entah-entah.. kita pernah gaduh kot siapa yang nak jadi kakak, adik... ha..ha..

indahnya nikmat di alam kita tinggal tanpa cubaan dunia,walaupun begitu, kita tidak boleh tinggal lama dalam alam kita berdua. kita bukanlah Imam Syafie yang boleh membesar begitu lama di alamnya.. alam yang dimaksudkan itu adalah alam rahim seorang ibu.. emak kita, "Jamnah binti Abdul Hamid".. saat mahu melihat dunia, kita telah buat meeting tergempak, siapa yang akan lihat wajah emak dahulu.. kau dan aku telah bertanding di pilihan raya.. Allah sebagai hakim, majoriti dimenangi oleh kau..

disebabkan kita telah berjanji akan berbakti ke dunia untuk Allah dan Rasul bersama-sama.. dalam usia yang terlalu muda, 7 bulan tersebut ditakdirkan kita akan meninggalkan rahim emak yang penuh dengan moment yang indah.. demi Allah dan Rasul, aku membenarkan kau mendahului langkah perjalanan ke medan penuh cabaran yang dinamakan dunia... setelah 5 minit kemudian, terlihatlah aku dan kau dihadapan "mak dan ayah" dengan seribu kegembiraan.


::.MEDAN PERTEMUAN KITA YANG KEDUA.::


Alhamdulillah..akhirnya kau menjadi kakak yang akan mencontohi keimanan seperti serikandi yang agung, Masyitah yang berkorban demi iman dan islam.. aku juga akan menyusuri langkah ku ini agar menjadi salah seorang bidadari di syurga nanti, seperti kisah Ainul Mardhiah..
insya'Allah..

tahun demi tahun, kita kian membesar dan menjadi dewasa... apa yang kau lalui, aku turut bersama.. mengorak langkah, adakalanya kau jatuh,aku akan memapah agar kau tidak terus hanyut dibawa arus dunia yang penuh pancaroba.. demikian juga kau, jika aku tidak mampu bertahan, kaulah yang membenarkan aku berpaut disisi kau agar aku tidak terus rebah..

kau dan aku bagaikan satu diari yang menyimpan seribu rahsia.. kau juga akan mencorakkan diari aku agar menjadi satu.. kita diibaratkan cerminan diri kita yang sebenarnya, kau merupai aku, aku juga mirip merupai kau.. kita berjanji akan melengkapi antara satu sama lain, jika cermin itu ada yang pecah atau retak, cepat-cepatlah kita menyambungnya semula sebelum pecah berderai...

kisah kita adalah sama, feeling kita juga sama.. jika aku sedih, kau turut merasainya.. jika kau sakit, aku juga turut sakit.. dan kita sanggup mahu merasai sakit itu bersama-sama.. tidak hairanlah kalau hari ini aku demam, esok juga kau akan demam... kisah kita hanya kita yang dapat merasainya, belum tentu orang sekeliling dapat merasainya..

perjalanan kehidupan kita tidak akan menjadi sempurna tanpa keluarga, teman dan orang sekeliling.. kadang-kala, saat kita lemah tidak berdaya, kita perlukan sokongan orang yang ketiga..
betul tak??

orang sekeliling itu akan membuat kita berdua lebih semangat untuk terus maju... tidak kiralah siapa orang itu.. serba sedikit memberi kekuatan kepada aku dan kau... terlalu specialnya mereka yang menjadi orang ketiga itu, jika di rumah, terlihatlah kegembiraan, gelak ketawa, suka dan duka kita bersama.. kegembiraan dan susah senang kita selama ini tidak akan lengkap tanpa orang yang ketiga, iaitu adik Siti Ais'hah.. dialah yang menyuburkan cinta, kasih dan sayang kita agar menjadi satu.....

Betapa untungnya, mereka yang pernah menjadi orang yang ketiga antara kita di medan menuntut ilmu, di sekolah mahupun di kolej...  sedar atau tidak, orang ketiga itu boleh dikatakan teman tapi mesra. ke mana sahaja kau dan aku pergi, sudah pasti dia menjadi orang tengah di antara kita... ha..ha..ha... erm... aku pun tidak pasti mengapa perlu bertiga.. itu kalau bertiga. namun kisah perjalanan ini banyak dilalui oleh kita berdua sahaja 'aku dan kau'...

tujuan aku menulis ini bukanlah mahu menceritakan tentang kau dan aku... hanya mahu memberitahu kau ada dalam diriku, dan juga aku sentiasa bersama kau... aku berharap apa pun rintangan yang mendatang, aku harap kau sentiasa di sisiku... walau saat waktu memisahkan kita, aku berharap akan turut menuruti kau dan bersama-sama hingga kesyurga...

sekian...



Nukilan :

No comments:

Post a Comment